FEEDBACK VRAGEN EN/OF GEVEN IS EEN KRACHTIG LEERINSTRUMENT Het is duidelijk dat een goede relatie met wederzijds vertrouwen cruciaal is voor de optimale ontwikkeling van kinderen, voor de gemoedsrust van ouders en voor de werkvreugde van leerkrachten. Het is ook duidelijk dat er op dit terrein reeds heel veel goed gaat in scholen waar lering uit getrokken kan worden. En ja, er kan al eens 'mis'communicatie ontstaan tussen leerkrachten en ouders. Maar weet dat, als er geen goede oplossing wordt gevonden, het kind tot ‘kind van de rekening’ maakt. Er kunnen vele onderzoeken gedaan worden over wat er misgaat, maar het is aangewezen om met elkaar, scholen èn ouders, bij te dragen aan oplossingen, toch ? Eerst en vooral dienen beide partijen in te zien dat feedback vragen en/of geven een krachtig leerinstrument is als men die goed inzet waardoor men hiermee het leerproces beter kan laten verlopen. Er is niet één vorm feedback die altijd goed is voor iedereen. Hoe je kind/leerling reageert op feedback, heeft te maken met voorkennis, cultuur, opvoeding, vroegere leerervaringen. Aan een hoogsensitieve, hoogbegaafde of dyslectische leerling geeft men niet dezelfde feedback als aan zijn medeleerling. Hoe je feedback geeft, hangt van jezelf als ouder of leerkracht én je kind of leerling af. En van hoe goed jullie band is. Dus zowel voor ouders als voor leerkrachten geldt deze regel en is het aan te raden hiermee reeds rekening te houden. En geef toe ... het is vaak moeilijk om binnen de beperkte tijd van het oudercontact precies datgene over te brengen wat je wilt overbrengen. Dus kan je maar beter voorbereid er naartoe gaan, toch ? In sommige scholen wordt op het oudercontact trouwens de aanwezigheid van de leerling niet als een plicht beschouwd waardoor ouders in gesprek gaan met de leerkracht en dus ‘over’ het kind spreken in plaats van interactief in gesprek te gaan ‘met’ de leerling. In dit geval missen alle betrokken partijen hiermee de kans om de belevingen, emoties, normen en waarden van elk te (h)erkennen. Met dit gegeven in mijn achterhoofd ben ik op zoek gegaan naar enkele handige tips die jou als ouder of als leerkracht kunnen helpen in de voorbereiding om het gesprek tijdens het oudercontact (vergezeld of niet van het kind) goed te laten verlopen : TIPS VOOR LEERKRACHTEN
TIPS VOOR OUDERS
Dit document kan je ook downloaden op je computer. Deze vind je terug op de pagina 'Gratis tips'.
Comments are closed.
|