Slechts 5% van hetgeen we horen, onthouden we ook effectiefDe ene laat dus van zich horen, de andere luistert. Of was het nu net andersom ? Nee hoor, we weten met z’n allen wél dat communicatie in een tweerichtingsverkeer ideaal zou zijn. Of dit in de realiteit ook zo is, hoef ik eigenlijk niet lang na te denken over mijn antwoord. En al zeker wanneer de wetenschap ons aantoont dat slechts 5% van wat we horen, ook effectief onthouden wordt. Echt ?!?! Dit MOET toch anders kunnen, toch ? Challenge accepted ! Want communiceren in tijden van intensieve COVID-19 werk- en leefcontext is ook voor mij een serieuse uitdaging. Elke dag opnieuw. En bij toeval (I know, toeval bestaat niet 😉) viel mijn oog op een bericht dat op het sociaal medium LinkedIn de revue passeerde. Axelle van Drawify stelde hierbij een spiksplinternieuw platform voor waarbij ze stelt dat communicatie leuker en impactvoller kan zijn. Geen ‘fake news’, maar een hulpmiddel om visueel te communiceren. Ideaal dus, dacht ik, voor mijn doelgroep aan wie ik dagelijks online mijn kennis van de Franse taal overdraag. OK, ik geef toe … de woorden fun en impact in combinatie met ‘communicatie’ hebben me erg snel getriggerd en was de drive (lees : nood) dus ‘te’ sterk om deze ontwikkelingen niet te gaan ontdekken. Eens nieuwfreak, altijd nieuwfreak. Wat is nu ‘visueel’ communiceren ?Met visuele communicatie wordt bedoeld dat complexe zaken in beelden worden gezet om de essentie zichtbaar weer te geven. [OK, en dan ?] Op die manier zou de informatie beter blijven hangen en zou het impact maken. [Zou kunnen, en dus ?] Dus in plaats van slides of een document met een rij bullets en veel tekst, wordt gebruik gemaakt van tekeningen, vormen, beelden, filmpjes, enkele sleutelwoorden, kleuren, … De ideale wereld voor de beelddenkers onder ons. [Is dat zo ?] Laten we de proef op de som nemen. Hieronder vind je twee voorbeelden van presentaties. Neem even de tijd om ernaar te kijken en stel jezelf daarna de volgende vragen :
Toch niet helemaal je ding ? Even goede vrienden. 😉 Alhoewel … indien je deel uitmaakt van de onderwijssector, blijf dan toch nog even plakken. Het onderwijssysteem is helaas tot op vandaag nog erg verbaal en op volgorde ingesteld. Een aanrader dus voor beide kanten van de lessenaar om toch nog even verder te lezen. Onder-WIJS of boven-WIJS ?Stel je even voor dat je een docent/leerkracht bent en je leerling of student een beelddenker blijkt te zijn, dan verwerkt hij/zij de informatie met ál zijn/haar zintuigen tegelijk: horen, zien, doen, ruiken en voelen. Op deze manier, en alléén op deze manier, is hij/zij in staat een beeld te vormen bij de aangeboden leerstof die daarna nog eens dient verwerkt te worden om het te kunnen onthouden. Anderzijds is het ook aan de leerling of student zelf om creatief om te gaan met nieuwe leerstof en de inzichten om te zetten naar unieke en persoonlijke visuals. Ik weet uit ervaring dat dit tijd, véél tijd, in beslag neemt als de leerstof nog niet gegoten is in beelddenkersvorm. Kortom, iets visueels maken resulteert in een betere verwerking van nieuwe zaken en zet vooral het langetermijn geheugen optimaal in. Een gegeven dat op vandaag niet mag onderschat worden. Is het voor jou nu welletjes geweest ? Ok, ik laat jou deze keer gaan 😉 maar niet zonder jou deze hilarische analyse cadeau te doen rond het het gebruik van PowerPoint (in bedrijven). Een act van de comedian Arnout Van den Bossche waarbij hij de nagel op de kop slaat. Ja !!!! lijkt super, Ik ben helemaal mee, ma-aar … ik kan niet tekenen !Wel inderdaad, niet iedereen heeft een tekentalent. En alhoewel ik mezelf als een creatieveling bestempel, denk ik toch ook ergens die kunstgreep te missen. Laten we afspreken dat we ons groeidenken voortaan aanspreken om op te merken dat we over dat talent nog niet voldoende beschikken en tegelijk hoeft dit ons nu niet tegen te houden om te leren hoe visueel te communiceren. En op dit aspect heeft Drawify perfect ingespeeld. Het was namelijk na hun korte workshop waaraan ik onlangs deelnam, dat ik de eenvoud en het gemak inzag waarmee je beeldende presentaties of zelfs filmpjes met impact kon maken. En het beste nieuws moet nog komen … je hoeft helemaal niet te kunnen tekenen! De oprichtster van dit platform toonde hoe een visual te starten in één van de vooropgestelde formaten en koos meerdere afbeeldingen uit meer dan 2000 tekeningen die door artiesten wereldwijd zijn gemaakt. Een aantal dat dagelijks nog blijkt te groeien. Na 20 minuten had ze haar presentatie in een handomdraai omgetoverd tot een krachtige boodschap die uiteindelijk, ja toch wel, in PowerPoint (!) was gegoten. Bleek dit niet de favoriete tool van Axelle te zijn maar voor deze specifieke oefening wel super handig in combinatie met Drawify. Het werd een sprekende boodschap met afbeeldingen, kleuren, enkele sleutelwoorden, ... Wat je aandacht geeft, groeit Na de workshop was het hoogtijd om zelf te experimenteren. Ingelogd als gratis gebruiker ging een stuk van de wereld van Drawify voor me open als een moderne kleuterklas waarbij er met het leukste en mooiste speelgoed mocht gespeeld worden. En dat speelgoed stond ook nog eens volledig gesorteerd en georganiseerd klaar voor gebruik.
Gratis, je leest het goed maar dat wil uiteraard ook zeggen dat er beperkingen zijn. Zo kunnen er bijvoorbeeld beelden slechts in beperkte mate worden gedownload met inbegrip van het watermerk. Wens je toch meer te halen uit deze gebruiksvriendelijke webapplicatie ? Dan ben je verplicht een betalend account te creëren. Ik ga me nu vooral laten leiden door de kracht van de ‘steel & deel’ praktijk om spelenderwijs dankzij dit uniek platform mijn kennisoverdracht met impact te creëren. Benieuwd hoe dit zijn vruchten zal afwerpen bij mijn bijlesstudenten. Aan jou nu ... hoe maak jij je informatie visueel ? Gebruik je andere systemen of platformen ? Heb jij eventueel ook tips/ervaringen hieromtrent die je wenst te delen ? Laat het even weten met een commentaar via het contactformulier. Comments are closed.
|